انتقاد کیوان ساکت از محفلی اداره شدن موسیقی کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده
سرشناس تار و سه‌تار در مورد عملکرد دولت یازدهم در حوزه موسیقی گفت:
«داستان این است که ما در زمینه موسیقی
سر و کارمان با چند نهاد مختلف است. یک صدا و سیما داریم که کار خود را می‌کند و به
هیچ کس هم پاسخگو نیست. از آن طرف یک وزارت ارشاد داریم و یک دفتر موسیقی که میانه خوبی با موسیقی دارند. به عنوان مثال در افتتاح ارکستر ملی به رهبری استاد فرهاد
فخرالدینی که شش شب نیز کارهای مرا اجرا کرد و خودم هم به عنوان سولیست آن جا بودم،
خیلی از وزرای دولت یازدهم به تالار وحدت آمدند و مشخص بود که از موسیقی بدشان نمی‌آید اما مسئله
این جاست که در چند سال گذشته حوزه مدیریت موسیقی به صورت محفلی اداره شده است. یعنی محفلی هست با حضور تعداد
خاصی هنرمند که همیشه در همه جا هستند و هر امکاناتی که هست به آن‌ها تعلق می‌گیرد.»

آهنگساز آلبوم‌هایی چون «فسانه» و «بی‌کاروان کولی» با
صدای ایرج بسطامی توضیح داد: «از طرف دیگر هم نیروهایی هستند که به شیوه ملوک‌الطوایفی
معتقدند و نه حرف دولت را می‌خوانند و نه حرف وزارت ارشاد را. هیچ کس هم جلودارشان
نیست و هر وقت هر کاری دوست داشته باشند می‌کنند.
این‌ها را که کنار بگذاریم احساس من این است که شخص رئیس‌جمهور
و وزیر ارشادش، چه وزیر قبلی و چه وزیر فعلی مایل‌اند که سرچشمه آبشخور فرهنگی و هنری
مردم ما از درون مملکت‌مان باشد تا مردم کمتر به سراغ شبکه‌های ماهواری که گاهی چیزهایی
پخش می‌کنند که با فرهنگ‌مان تجانس ندارد، بروند اما همان طور که اشاره کردم محفلی
که در معاونت هنری و خانه موسیقی ایجاد شده است، عملا موجب روانه شدن سیل امکانات صرفا
به سمت عده‌ای خاص از هنرمندان شده و می‌شود.»

او در مورد انتظارش از دولت دوازدهم در حوزه موسیقی هم
گفت: «ببنید کسانی هستند که نه کاری در حوزه موسیقی انجام می‌دهند و نه خروجی خاصی
دارند و فراموش کرده‌اند که «… هر کسی پنج روزه نوبت اوست». به عقیده من این‌ها بایستی
هم از خانه موسیقی و هم از محفل متولیان موسیقی بازنشسته شوند. ما نیروهای جوان بسیاری
داریم که می‌توانند بسیار بهتر عمل کنند.»  

ساکت تاکید کرد: «من فقط از یک مورد به عنوان نمونه یاد می‌کنم.
کانون نوازندگان سازهای سنتی خانه موسیقی حدود پنج هزار عضو دارد. می‌دانید که در رای‌گیری‌ها
نصف به علاوه یک نفر از اعضا باید حضور داشته باشند، فکر می‌کنید در رای‌گیری مهر سال
گذشته برای تعیین روسای هر یک از کانون‌های خانه موسیقی از این پنج هزار عضو کانون
نوازندگان سنتی چند نفر حضور داشتند؟! تنها 175 نفر! که 70 نفرشان هم اصلا نوازنده
ساز سنتی نیستند و غیرقانونی ثبت نام شده‌اند! این یعنی اعضای خانه موسیقی اعتماد خود
را به این نهاد صنفی از دست داده‌اند و حاضر نیستند حتی برای احقاق حقوق‌شان به آن
جا بروند… و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.»

مشروح گفت‌و‌گو با کیوان
ساکت و فرزندش کیارش، وحید تاج و علی‌اکبر خادم را به بهانه کنسرت دهم خرداد گروه
وزیری در تالار وحدت را می‌توانید اینجا بخوانید.

57242

نتیجه روزه چیست؟/ نوشتاری از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن‌‌خمینی

نکته حائز اهمیت که بسیار مورد توجه قرار گرفته، آن است که چرا از بین همه عبادات خداوند سبحان تنها «روزه» را به صفت «برای من» مزیّن ساخته است. علاوه بر این دو توجیه که ـ از میبدی و گیلانی ـ برای «الصوم لی» مورد اشاره قرار گرفت، از قرطبی نقل شده که می نویسد: «چون همه عبادات با یکی از احوالات آدمی مناسبت دارد، (مثلاً نماز همراه با حرکت است و حرکت از ویژگی های انسان است)، غیر از روزه که با صفت حق تعالی یعنی بی نیازی، نخوردن و نیاشامیدن مناسب است، آن را به خدای سبحان نسبت داده اند. در حالی که همه عبادات از آنِ خداست.» همین معنی مورد اشاره ابن عربی و شعرانی نیز واقع گردیده است.

ابن اثیر به نکته دیگری اشاره کرده و می نویسد: «در هیچ ملتی از ملل مشرک و بت پرست برای بت ها روزه نمی گرفتند، اگر چه برای بت ها نماز می خواندند و قربانی می کردند. و به همین جهت روزه تنها برای خداست و چون یک فرمان ویژه از جانب خداوند سبحان است و قبل از آن برای غیر خدا انجام گرفته است، خداوند می فرماید: «الصوم لی».
این گفته ابن اثیر به سبب آن چه استاد معظم آیت الله العظمی جوادی آملی نوشته اند مردود است. ایشان در تفسیر خویش (تسنیم، ج9، ص300) تصریح دارند که بت پرستان گاه برای بت های خویش روزه می گرفتند.

برخی دیگر نیز نوشته اند علت آن که فرمود: «الصوم لی و انا اجزی به» آن است که ثواب روزه دار قابل اندازه گیری نیست و جز خداوند کسی نمی تواند آن را معین کند و از همین رو آن را شخصاً بر عهده گرفت و موکول به ملائکه نفرمود.
شهید ثانی نیز بر همین علل تأکید دارد و همچنین مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان به این احتمالات توجه کرده و می نویسد: «روزه تنها عبادتی است که از «نفی» پدید آمده است و بقیه عبادات همانند نماز و حج از امور وجودی شکل گرفته اند و یا افعال وجودی در آن ها دخیل است. و این در حالی است که افعال وجودی برای اظهار عبودیت عبد و ربوبیت پروردگار کامل نیستند، چراکه همه آن ها نقص مادی را همراه دارند و به نوعی نیز انیت عبد را در بر دارند و ممکن است برای غیر خداوند نیز در آن ها نصیبی باشد چنانکه ریا در آن ها راه دارد در حالی که «نفی» تنها بین عبد و رب است و به حسب طبع اولی کسی را از آن اطلاعی نیست.

روشن است که عبارت ایشان ناظر به آن روزه ای است که از «سُمعه» خالص باشد. چرا که روزه نیز اگر همراه با سمعه باشد، می تواند آغشته به ریا گردد. البته سمعه (رساندن به گوش مردم و مطلع کردن آن ها) از امور وجودی است و طبیعی است که ضرری به استدلال مرحوم طباطبایی نمی زند.

در این جا نکته ای است که لازم است به آن اشاره نماییم:
چنانکه امام خمینی در چهل حدیث اشاره می کند، ریا، گاه برای نفس خود آدمی است و انسان گاه خویشتن را می فریبد، بسیار اتفاق می افتد که عملی را ما در خلوت خویش انجام می دهیم ولی ذره ای بوی الهی در آن نیست، و بسیار ریاضت ها می کشیم که به گمان خویش در مسیر خداست ولی در حقیقت تنها برای شادمان ساختن نفس خویش است. و به این حساب ریا در روزه نیز راه دارد حتی اگر آمیخته به سمعه نشود.

پس چنان که به نظر می رسد نمی توان گفت «در بین عبادات فقط روزه به صفت «الصوم لی» مزیّن گشته چرا که ریا در آن راه ندارد.» همینطور به نظر می رسد نمی توان به آن چه از ابن عربی نقل شده، تکیه کرد. چرا که اگر چه روزه امری عدمی است و سایر عبادات دارای اعمال وجودی هستند، ولی تکیه بر این که «صوم صفت صمدانیت است که عبارت است از تنزّه بی نیازی نسبت به اکل» (الفتوحات المکیة، ابن عربی، ج1، ص258)، برای آن که بگوییم تنها صوم است که شأنیت صفت «الصوم لی» را دارد، تمام نیست چرا که این نگاه اگر چه به تنزیه حق توجه دارد، ولی از حقیقت وجود که ظلّ خدای سبحان است چشم می پوشد. چگونه است که «صمدانیت» باعث صفت «الصوم لی» می شود ولی قیّومیت و رحمانیت که در صلاة و صدقه است نمی تواند چنین صفتی را پدید آورد.

مرحوم سید حیدر آملی درباره این انحصار، نظری دیگر دارد. این عارف شیعی می نویسد:
«عارف باید از مشاهده افعال غیر خدا امساک کند، تا به مقام توحید افعالی برسد. [هرچیز را فعل خدا بداند و بپذیرد که هیچ چیز در عالم جز خدای سبحان مؤثر نیست]، سپس از مشاهده صفات غیر خدا چشم بپوشد تا به مقام توحید صفاتی برسد [هر جمال و صفتی را متعلق به حق تعالی بداند] و سپس از مشاهده هر وجودی غیر از خدا امساک کند تا به مقام توحید ذاتی برسد که هدف از هر سلوکی است بلکه هدف هر وجودی همان است و چنین روزه داری روزه حقیقی گرفته است و از غیر خدا به طور کلی امساک کرده است.

این، آن روزه ای است که درباره آن وارد شده است: «إنّ کل حسنة بعشر امثالها الی سبعمائة ضعف الا الصیام فانه لی و انا أجزی به» (مستدرک الوسائل، نوری، ج7، ص503) به هر حسنه ای، از ده برابر تا هفت صد برابر پاداش می دهیم جز روزه، چراکه روزه از آنِ من است، و من به آن جزا می دهم.

و سبب این امر آن است که جز این گونه روزه هیچ چیز استحقاق آن را ندارد که خدای سبحان خود جزاء آن واقع شود، بلکه می توان گفت چنین روزه ای جز خداوند متعال جزائی نخواهد داشت. چراکه روزه از خوردن و آشامیدن، پاداشش بهشت است، و پاداش روزه اهل طریقت، قرب و کشف و شهود است ولی جزای اهل حقیقت، خود خداوند و نه غیر اوست. و به همین سبب روزه اهل حقیقت از صوم اهل شریعت و اهل طریقت بالاتر است و بالاترین عمل، بالاترین جزا را به همراه دارد و جزایی بالاتر از ذات مقدس ربوبی نیست و به همین موضوع اشاره کرده است که: «إن هذا لهو الفوز العظیم، لمثل هذا فلیعمل العاملون» (سوره صافات، آیات60 و 61) و به همین اشاره دارد: «و من یفعل ذلک ابتغاء مرضات الله فسوف نؤتیه اجراً عظیما» (سوره نساء، آیه114) و در حدیث قدسی نیز چنین آمده است: «من طلبنی فقد وجدنی و من وجدنی فقد عرفنی و من عرفنی فقد احبّنی و من احبّنی فانا قتلته و من أنا قتلته فعلیّ دیته، و من علیّ دیته فأنا دیته» (المنهج القوی). هر که مرا طلب کند می یابد، و هر که مرا بیابد می شناسد، و هر که مرا بشناسد دوست می دارد، و هر که مرا دوست بدارد او را می کشم، و هر که را من بکشم دیه او بر من است، و هر که دیه او بر من است من خود دیه او هستم.

و تمام این آیات و روایات، اشاره به فنای عبد و بقای در مقام وحدت صرفه دارد. همان مقامی که از آن به «احدیت تفرّق بعد از جمعیت» یاد می شود. چنانکه می فرماید: «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی»(سوره انفال، آیه17)
و پیامبر می فرماید: «من رءآنی فقد رأی الحق» (بحار الانوار) پس فرق است بین روزه اهل طریقت و روزه اهل حقیقت، چراکه اولی سبب تهذیب اخلاق و اتصاف به صفات حق می شود چنان که فرمود: «تخلّقوا باخلاق الله» (بحار الانوار) و دومی سبب فناء عبد و بقاء به حق می شود.» (تفسیر المحیط الاعظم و بحر الخضم، سید حیدر آملی، ج4، ص219)

پس می توان گفت غایت روزه (چنانکه قرآن می فرماید: «لعلَّکم تتقون» (سوره بقره، آیه183) «تا پرهیزگار شوید»)، تقوای الهی است و از آن جا که برای متقیان درجات متعددی است که به فراخور حال و درجه هر یک تعیین می شود، جزای روزه نیز متفاوت است. برای برخی همان بهشتی است که در آن جوی ها جاری است چنان که می فرماید: «إن المتقین فی جناتٍ و نهر» (سوره قمر، آیه54) «یقیناً پرهیزگاران در باغ ها و نهرهای بهشتی جای دارند» و پاداش برخی نیز «مقام عند الله» است چنان که می فرماید «فی مقعد صدقٍ عند ملیک مقتدر» (سوره قمر، آیه55) «در جایگاه صدق نزد خداوند مالک مقتدر» و این همان مرحله ای است که ذات خدا خود پاداش متقیان قرار می گیرد.

/6262

اعلام انحلال رسمی شاخه داعش در لیبی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس، این گروه که از سوی آمریکا و سازمان ملل متحد به عنوان یک گروه تروریستی به شمار می رود،‌ در بیانیه ای که در فضای مجازی منتشر کرد، آورده است: « پس از طی مسیری که مملو از جان گذشتگی تمامی رهبران و کادر انصارالشریعه بود، ما برای امت اسلام و مجاهدان به صورت عموم و برای مردم لیبی به صورت ویژه اعلام می کنیم که گروه انصار الشریعه به صورت رسمی منحل شده است.»
این گروه در ادامه مدعی شد:‌ «(با اعلام انحلال خود) راه را برای دیگر فرزندان امت اسلام گشوده و برای حمل این امانت برای سایرین پس از خود، صادق بوده است. »
این گروه تروریستی که پیش از این با القاعده اعلام بیعت کرده بود، از سال 2012 همواره با ارتش لیبی به رهبری ارتشبد خلیفه حفتر درگیر بود.
از سوی دیگر، واشینگتن انصار الشریعه را مسئول حمله سال 2012 به سفارت خانه آمریکا در شهر بنغازی در شرق لیبی می داند.
در جریان این حمله که در 11 سپتامبر 2012 رخ داد، «کریستوفر استیونسون» سفیر آمریکا در لیبی کشته شد.

52310

ارزانترین پروازهای داخلی

از آنجا که یکی از متداول ترین سؤالات مسافران قیمت بلیت وسایل حمل و نقل عمومی مثل هواپیما، قطار و اتوبوس است. در ستون امروز نرخ بلیت پروازهاي سیستمی با كلاس اكونومي ( اقتصادي) چند شهرستان كشور را پیش چشمتان می گذاریم:

تهران – جیرفت

تاریخ 1396/ 3/9
قيمت: 2,781,000 ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – لار

تاریخ 1396/ 3/16
قيمت: 1,564,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ايران اير

تهران – بم

تاریخ 11/3/1396
قيمت: 2,839,000 ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – ایلام

تاریخ 11/3/1396
قيمت: 1,813,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران -بندر لنگه

تاریخ 11/3/1396
قيمت: 1,670,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ايرن اير

تهران – سیرجان

تاریخ 9/3/1396
قيمت: 2,439,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – سبزوار

تاریخ 9/3/1396
قيمت: 1,965,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – رفسنجان

تاریخ 7/3/1396
قيمت: 2,287,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – گچساران

تاریخ 13/3/1396
قيمت: 2,230,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – طبس

تاریخ 30/3/1396
قيمت: 2,058,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – زاهدان

تاریخ 16/3/1396
قيمت: 2,200,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ايران اير

تهران – آبادان

تاریخ 10/3/1396
قيمت: 1,700,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي كيش اير

تهران -شهرکرد

تاریخ 1396/ 3/9
قيمت: 1,755,000 ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ماهان

تهران – ارومیه

تاریخ 10/3/1396
قيمت: 1,140,000ريال
كلاس پرواز اكونومي
پرواز با هواپيمايي ايران اير

۴۷۴۷

فرصتی برای اینکه فاصله بگیریم و خلوت کنیم

دکتر غلامحسین دینانی نوشت: روزه یعنی همان خلوت گزیدن با خود. این ممکن است عزلت نباشد اما خلوت است. برای این خلوت شمرده می شود که من در غیر رمضان، اسیر مشتهیّات و شهوات هستم و مشتهیّات من، خود من هستند و من در این ماه از این ها فاصله می گیرم و در واقع با خودم خلوتی دارم که غیر از عزلت است.

انسان در این ماه فرصت خوبی برای خلوت با خود دارد، خوب است که اخلاص پیشه کند. نه به عنوان یک نصیحت، بلکه می دانیم که اخلاص، بسیار خوب است و مظهر کامل اخلاص، حضرت امیرالمومنین (ع) است.
از علی آموز اخلاص عمل / شیر حق را دان منزه از دغل

متن کامل یادداشت این استاد فلسفه را اینجا بخوانید.

عکس| تصاویر بمب‌گذار منچستر منتشر شد

 

پلیس که می‌گوید تنها دو ساعت بعد از حمله دوشنبه شب یقین پیدا کرده بود سلمان عبیدی عامل این حمله بوده است در پنج روز گذشته برای پیدا کردن سرنخ‌های بیشتر و “هم‌دستان احتمالی” سلمان عبیدی، به ۱۴ مکان در سطح شهر منچستر یورش برده و ۱۳ نفر را بازداشت کرده است.

هنوز معلوم نیست این تصاویر که گفته می‌شود روز دوشنبه و پیش از حمله سلمان عبیدی به سالن سرپوشیده منچستر آرنا گرفته شده در کدام نقطه شهر ثبت شده است.

در همین حال، سطح هشدار امنیتی در بریتانیا که بعد از این حمله به بالاترین درجه رسیده بود، اکنون از وضعیت “بحرانی” خارج شده هرچند هنوز در سطح “مهم” باقی مانده است.

با پایین آمدن سطح هشدار امنیتی سربازان ارتش بریتانیا که برای کمک به پلیس این کشور راهی خیابان‌ها شده بودند از دوشنبه شب به پایگاه‌های خود باز خواهند گشت.

تغییر در سطح هشدار امنیتی را ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، صبح امروز (شنبه ۲۷ مه – ششم خرداد) در جریان جلسه کبرا، که در هنگام وقایع اضطراری و امنیتی تشکیل می‌شود، اعلام کرد.

با وجود این، سربازان ارتش بریتانیا برای کمک به پلیس تا پایان تعطیلات پایان این هفته که به علت تعطیلی رسمی روز دوشنبه، طولانی‌تر هم شده است در اماکن مهم و رویدادهای عمومی حضور خواهند یافت.
پلیس منچستر از همه ساکنان این شهر درخواست کرده هرگونه اطلاعاتی درباره سلمان عبیدی و فعالیت‌های آن بعد از بازگشت به بریتانیا – ۱۸ مه – دارند در اختیار کارآگاهان قرار دهند.

پلیس که می‌گوید حدود ۱۰۰۰ نیروی خود را متمرکز بر تحقیقات این پرونده کرده، معتقد است سلمان عبیدی احتمالا در آپارتمانی که در مرکز شهر منچستر داشته آخرین مراحل تکمیل بمب را پیش از رفتن به محل برگزاری کنسرت صورت داده است.

در بمب‌گذاری منچستر ۲۲ نفر، از جمله هفت کودک، کشته شدند. ۶۳ نفر از زخمی‌های این واقعه همچنان در بیمارستان بستری هستند، که حال ۲۳ نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

52310

نظر پنج مرجع تقلید درباره احکام روزه‌گرفتن زنان باردار و شیرده

به گزارش خبرآنلاین فقه شیعه برای روزه گرفتن زنان باردار و شیرده دستوراتی دارد که بر این اساس، نظر مراجع فقهی در این باره را می خوانید:

نظر فقهی مقام معظم رهبري

• آيا روزه گرفتن بر زن باردارى كه نمى‌داند روزه براي جنين او ضرر دارد يا خير، واجب است؟
اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنين وجود داشته باشد و خوف وى هم داراى منشا عقلايى باشد، افطار بر او واجب است، در غير اين صورت، واجب است روزه بگيرد.

• تكليف زنى كه شير مى‌دهد، در مورد روزه چيست؟
اگر روزه گرفتن باعث كمى ‌شير او و ناراحتى بچه شود يا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام (تقريبا 750 گرم گندم يا نان يا برنج يا مانند آن) به فقير بدهد و در فرض دوم، اين امر احتياط واجب است و در هر حال، روزه‌ها را بايد قضا كند.

نظر فقهی آيت‌الله العظمی مکارم شيرازي

• آيا روزه بر مادرى كه بچه شير مى‌دهد، واجب است؟
زنانى كه بچه شير مى‌دهند (خواه مادر بچه، خواه دايه) اگر روزه گرفتن باعث كمى ‌شير آنها و ناراحتى بچه ‌شود، روزه بر آنها واجب نيست ولى براى هر روز، كفاره (يك مد طعام) واجب است و بعدا نيز بايد روزه را قضا كنند اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، كفاره لازم نيست ولى بعدا روزه‌هايي را كه نگرفته‌اند، بايد قضا کنند.

• خانمي که يك سال به دليل بارداري و 2 سال به دليل شيردهي روزه نگرفته و هر 3 سال كفاره تمام روزه‌هايش را داده است، حکم قضاي روزه‌هايش چگونه است و اصلا بايد روزه قضا بگيرد يا خير؟
چنانچه روزه گرفتن در اين مدت براي او ضرر داشته، قضا ندارد ولي اگر براي بچه ضرر داشته، بايد قضاي آن را هم به جا بياورد.

نظر فقهی آيت‌الله العظمی صافي گلپايگاني

• براي خانم‌هاي باردار از چه ماهي روزه گرفتن واجب نيست؟‌
معيار، ماه چندم نيست و روزه بر او واجب است؛ مگر وقتي كه از يك منشا عقلايي و قابل اعتماد مانند تجربه خود يا گفته پزشك مورد اطمينان، خوف ضرر براي خودش يا بچه‌‌اش وجود داشته باشد.

• زني که باردار است و نمي‌داند روزه برايش ضرر دارد يا نه، آيا بايد روزه بگيرد؟
اگر خوف ضرر براي خودش يا جنين وجود داشته باشد، نبايد روزه بگيرد و اگر خوف ضرر ندارد، بايد روزه بگيرد.

• زن شيردهي که فرزندي دارد که علاوه بر خوردن غذا، از شير مادر نيز استفاده مي‌کند و مادر به علت شيردهي، ضعف کرده و چند روز را روزه نگرفته، وظيفه‌اش چيست؟
در فرض سوال، چنانچه روزه براى بچه يا مادر او به خاطر شير دادن ضرر داشته يا احتمال عقلايى ضرر مى‌داده که قهرا موجب خوف ضرر مي‌شود، خوردن روزه اشکال نداشته ولى بايد براى هر روزي که خورده يک مد طعام مانند گندم و جو و برنج به فقير غيرسيد بدهد و دادن پول اينها کفايت نمى‌کند و بايد قضاى روزه‌ها را نيز بگيرد.

نظر فقهی آيت‌الله العظمی وحيد خراساني

• تکليف زني که زايمان او نزديک است و روزه براي حمل او يا براي خودش ضرر دارد چيست؟
در فرض مذکور روزه او صحيح نيست و بعدا بايد روزه خود را قضا بنمايد و در موردي که روزه براي حمل او ضرر داشته باشد علاوه بر قضا بايد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد و احتياط مستحب اين است که در صورتي هم که روزه براي خودش ضرر دارد، يک مد طعام به فقير بدهد.

• آيا زني که بچه شير مي‌دهد مي‌تواند روزه بگيرد؟
اگر شير او کم باشد و روزه براي بچه يا براي خودش ضرر داشته باشد جايز نيست روزه بگيرد بلکه بايد بعدا قضاي آن را بجا آورد و اين حکم در صورتي است که شير خوردن اين بچه از راه ديگري ميسر نباشد و اگر ميسر باشد واجب است آن زن روزه بگيرد و در صورتي که روزه براي بچه‌اش ضرر داشته باشد علاوه بر قضا بايد فديه هم بپردازد يعني براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد و احتياط مستحب اين است که در صورتي که روزه براي خودش ضرر داشته باشد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد.

نظر فقهی آيت الله العظمی سيدعلي سيستاني

• زنى كه زاييدن او نزديك است و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد.

زنـى كـه بـچه شير مى‌دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد اگـر روزه بـراى خودش يا بچه‎اى كه شير مى‎دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يـك مـد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد – مثلا اين كه چند زن در شير دادن او شركت كنند – ثبوت اين حكم محل اشكال است.

/6262

چالشی‌ترین مناظره یک دیپلمات ایرانی با یک کارشناس عرب

به گزارش خبرآنلاین، دکتر سیدحسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای که با شبکه الجزیزه مصاحبه داشته است حواشی بسیار داست، موسویان در توضیح این گفتگو این نکات را مطرح کرده است، همین طور این مناظره در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت و خشم کاربران عرب را برانگیخت؛ متن این مصاحبه را از نظر می گذرانید:

1-وی برخوردی بسیار تهاجمی و خصمانه ای داشت. صرفا با دیدن مصاحبه میتوان میزان خصومت او را درک کرد.

2-او در طول مصاحبه صحبتهای موسویان را قطع و سعی کرد اجازه پاسخ به او ندهد.

3-وی باتمام قدرت سعی کرد سیاستهای ایران درمنطقه را محکوم کند اما با پاسخ هایی مواجه شد که نهایتا مغلوب شد.

4-مصاحبه دریک روز اول حدود 8000  بیننده دریوتیوب داشته که اکثر قریب به اتفاق نظر دهنده گان دریوتیوب بیننده  مهدی حسن راسرزنش و مصاحبه شونده را پیروز کامل این جدال سیاسی خواندند.

روحانی هفته قبل با اکثریت قاطع مردم ایران انتخاب شد. ما چه تحولی را حوزه روابط بین المللی در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی میتوانیم داشته باشیم که با دوره اول متفاوت باشد.

در دوره اول ریاست جمهوری ایشان، مسئله بزرگ برای قدرتهای جهانی، شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای منطقه و ایران، موضوع هسته ای بود که حل شد. دردوره دوم ایشان میتواند موضوع اصلی را حل و فصل مشکلات باکشورهای همسایه قرارداده و برای ایجاد همکاری و تعامل کارکند.

اما میدانید که شرایط منطقه و بین المللی نسبت به سال 92 بسیار تغییر کرده است. ترامپ در آمریکا روی کار آمده و اوباما رفته است. ترامپ به عربستان و اسراییل سفر کرده و هر دوی این کشوها دوست دارند که ایران را به عنوان بزرگترین تهدید تلقی شود. ترامپ جامعه جهانی را به انزوای ایران فراخوانده است. آیا روحانی برنامه ای برای جلوگیری از انزوای بیشتر ایران دارد؟

من فکر میکنم برنامه ایشان مشخص است. ایران یک طرف قضیه است که برای یک گفتگوی مستقیم، دوستانه و صادقانه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آماده است تا از این طریق هر دو طرف نگرانیهای خود را مطرح کنند و به یک توافق آبرومندانه مرضی الطرفین برسند. مسئله این است که آیا عربستان سعودی هم آمادگی متقابل دارد؟ درداخل شورای همکاریهای خلیج فارس، کشورهایی همچون کویت و عمان و قطر آماده اند اما عربستان ترجیح داده که بااسراییل متحد شده و با ایران مقابله کند……

فقط عربستان نیست. کشورهای دیگری همچون اردن و ترکیه هم ایران را بعنوان یک کشور صلح خواه نمی بینند. آنها ایران را کشوری می بینند که از بشار اسد حمایت میکند، دیکتاتوری که دهها هزار شهروند خود را قتل عام کرده است. آیا این دلیل درستی نیست؟

 خیر. باید ببینیم واقعیت های بحران سوریه چیست. چند واقعیت مهم وجود دارد. اولین واقعیت این است که از نظر نرمها و مقررات بین الملل ، دولت اسد همچنان دولت قانونی سوریه است. دولت اسد در سازمان ملل سفیر و نماینده دارد و نه گروه تروریستی داعش……

من جایگاه قانونی دولت سوریه را مورد سئوال قرارنمیدهم.

بسیارخوب. دومین واقعیت این است که چهل درصد خاک سوریه دراشغال گروه تروریستی داعش است و بیست درصد هم دراشغال گروه تروریستی القاعده است. شصت درصد خاک سوریه در دست گروههای تروریستی است. ایران براساس درخواست دولت قانونی سوریه، به کشور سوریه برای مقابله با تروریستها کمک میکند……

شما میدانید گروههای دیگر سوری هم هستند که تروریست هم نیستند.

 واقعیتی که جامعه جهانی شامل آمریکا پذیرفته این است که داعش و القاعده و جبهه النصره گروههای تروریستی هستند که شصت درصد خاک سوریه را به اشغال درآورده اند…..

جامعه جهانی این واقعیت را هم پذیرفته که اسد مسئول کشتار مردم سوریه است.

خیر! چنین چیزی در مصوبات شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد….


 بان کی مون گفت که دولت اسد مرتکب جنایت جنگی شده است.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ملاک است. هیچ قطعنامه ای دولت اسد را به عنوان مسئول کشتار مردم سوریه معرفی نکرده است. این ادعای آمریکاییها ست….
بله! چون روسیه در شورای امنیت حضوردارد و اجازه نمیدهد که چنین قطعنامه ای تصویب شود.

روسیه و چین هم عضو جامعه جهانی هستند….

گزارشگران سازمان ملل در گزارشهای خود تایید کرده اند که دهها هزار تن از مردم سوریه کشته شده اند و شما نمیخواهید بپذیرید.

کشته شدن دهها هزار تن از مردم سوریه هنگامی رخ داد که کشورهایی مثل عربستان، دهها هزار تروریست ازسراسر عالم، از چچن گرفته تا از آمریکا و اروپا و عربستان و یمن، رااستخدام کردند و بداخل سوریه فرستادند تا دولت سوریه  را ساقط کند…..

شما زیرکانه موضوع رابرای رفع اتهام از ایران، منحرف میکنید. ایران اسلحه و پول و نیرو در اختیار اسد قرارداده است و میلیشا برای کشتن مردم سوریه اعزام میکند. این چیزی است که سازمان دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل اعلام کرده اند و شما نمیپذیرید!

 اگر ما بپذیریم که دولت اسد، دولت قانونی سوریه است، اگر ما بپذیریم…

دولت کره شمالی هم دولت قانونی است. خوب که چی؟

شما میتوانید به من بگویید ارتش عربستان در بحرین چه میکند و چرا حضور دارد؟ استدلال این است که دولت بحرین که یک دولت اقلیت علیه اکثریت شیعه هم هست، دولت قانونی این کشور است و از عربستان برای اعزام نیرو کمک خواسته است و برهمین اساس، ارتش و پلیس عربستان در بحرین حضوردارند…..

چرا ایران از دولت بحرین حمایت نمیکند.

 بخاطر مداخله خارجی….


 مداخله شما هم درسوریه یک مداخله خارجی است. چرا استاندارد دوگانه دارید؟

 ایران از مداخله عربستان در بحرین حمایت نمیکند و این رفتار ایران هم استاندارد دوگانه نیست. شما نمیخواهید گوش کنید. ایران از دولت سوریه برای مقابله با دهها هزار تروریست خارجی که خاک سوریه را اشغال کرده اند، حمایت میکند. اما در بحرین تروریست خارجی وجود ندارد. معترضین اکثریت مردم این کشور هستند. دهها هزار تروریست از خارج به بحرین هجوم نبرده اند. این یک تفاوت بزرگ در مورد بحران در سوریه و بحرین است. مخالفین در بحرین بطور خالص اتباع بحرینی هستند نه تروریست و نه خارجی.  این دلیل اساسی تفاوت سیاست ایران درمورد بحران سوریه و بحرین است……

 ما در این مورد نمیتوانیم با هم توافق کنیم چون سازمانهای معتبر بین المللی میگویند اسد دهها هزار مردم سوریه را کشته و شما نمیپذیرید!

 آیا شما قبول دارید که تروریستهای خارجی دهها هزار تن از مردم سوریه را کشته اند؟

من دهها هزار را نمیدانم اما قبول دارم که تروریستهای خارجی هزاران تن از مردم سوریه را کشته اند اما اکثر کشته ها بدست اسد بوده.

بسیار خوب. پس حالا متوجه میشوید که چون دهها هزار تروریست خارجی با دولت سوریه در جنگ هستند، لذا شهروندان بیگناه سوری، قربانی این جنگ میباشند…..

 ایران درکشورهای عربی محبوبیت و مقبولیت ندارد چون از اسد حمایت میکند و اسد هم هزاران تن از مردم خود را کشته با این وجود ایران سالی شش میلیارد دلار به اسد کمک میکند. با این وضعیت، کار روحانی برای حل مشکل با همسایگان عرب مشکل است.

سیاست ایران بردوپایه است. اول: پاک شدن سوریه از لوث وجود تروریستها، و دوم: حمایت از انتخاباتی آزاد درسوریه تا ملت سوریه درمورد رییس جمهور و آینده خود تصمیم بگیرند. 

متقابلا سیاست دیگران این است که دهها هزار تروریست، دولت این کشور را ساقط کرده و بعد هم همین گروههای تروریستی رادرمسند قدرت درسوریه قراردهند. تقابل اساسی ایران و عربستان برسر این دو مسیر است……


 ایران هم حزب الله را به سوریه آورده و جنگجویان افغانی را هم به سوریه آورده که هیچکدام سوری نیستند و همه خارجی هستند و تروریست.

 آیا نیروهای روسیه که خارجی هستند و در سوریه حضور دارند، تروریست هستند. دولت سوریه میتواند از هرکشوری و گروهی برای نجات کشورش از شر تروریستها کمک بخواهد……

حزب الله یک گروه خارجی تروریستی است و شما حمایت میکنید.
اینطور نیست. دولت سوریه از حزب الله برای مقابله با تروریست ها دعوت کرده است. شما نمیخواهید بپذیرید که کشور سوریه یک دولت قانونی دارد، و مجاز است از کشورها و گروهها برای کمک به ریشه کن کردن تروریستها درخاک کشورش دعوت کند. شما نمیخواهید دولت قانونی سوریه را به رسمیت بشناسید بلکه شما میخواهید یک مشت تروریست خارجی را به رسمیت بشناسید و پول و اسلحه بدهید آنهم صرفا به قصد ساقط کردن یک دولت  قانونی در سوریه…….

 بسیارخوب. قبول دارم که عربستان ترورست خارجی به سوریه میاورد اما ایران هم همین کار را میکند.

شما بخاطر دارید که جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا گفت که مشکل آمریکا، متحدین منطقه ای خود آمریکا هستند که تروریستها را به سوریه آورده اند. او از ترکیه و امارات و عربستان بعنوان مشکل اصلی نام برد……


شما گزینشی برخورد میکنید. آمریکا ایران را هم حامی تروریست میداند و مقصر دانسته است.

اینکه آمریکا ایران را به حمایت از تروریسم متهم کند که چیز تازه ای نیست. مهم اعتراف آمریکا به این واقعیت است که مشکل اصلی سوریه، این است که متحدین خود آمریکا سیل اسلحله و پول را به سوریه سرازیر کرده اند تا توسط گروههای تروریست، به هدف تغییر رژیم در سوریه دست یابند……

اپوزیسیون صلح طلب سوریه میگوید تا زمانی که ایران از اسد حمایت میکند، ما نمیتوانیم با داعش و القاعده مبارزه کنیم. من با خانم بسما کودمانی، سخنگوی گروه معارضین سوریه صحبت کردم. او میگوید ایران بهانه تروریست هاست. اگر ایران از سوریه خارج شود ما خودمان تروریستها را بیرون میکنیم و بحران سوریه راحل میکنیم.

در واشینگتن کنفرانسی بود که او با من صحبت کرد و همین را گفت. من به اوگفتم در مورد این ادعا لیبی مثال روشنی است. وضعیت در لیبی مثل سوریه است. یک بهم ریختگی کامل و بخشی از خاک هم دراختیار تروریست هاست. من از ایشان پرسیدم آیا ایران در بحران لیبی حضوری داشت؟ دخالتی کرد؟ نیرو فرستاد؟

او گفت: خیر! بعد به او گفتم چه کشوری به لیبی حمله کرد؟ آمریکا و کشورهای عضو ناتو و عربستان و متحدین عربش به لیبی حمله نظامی کردند و به اصطلاح دیکتاتور را هم برکنار کردند. ایران و روسیه هم هیچ دخالتی نکردند. ناتو و عربستان و آمریکا با حمله نظامی، این کشور را بی ثبات کردند و موجب ورود گروههای تروریستی به خاک لیبی شدند و الان هم نمیتوانند بحران لیبی را حل کنند……

یک تفاوتی بین سوریه و لیبی وجود دارد. دلیل اینکه ایران در لیبی حضور ندارد این است که سنی با سنی میجنگد اما در سوریه جنگ سنی ها و علویها را داریم که ایران از علویها حمایت میکند. لذا ایران جنگ قومی رادنبال میکند.
موضوع این نیست که چرا ایران درلیبی هست یا نیست. بحث من این است که آمریکا و ناتو و عربستان و متحدین عربش به این کشور حمله کردند و کشور لیبی را بهم ریختند و دراختیار گروههای تروریستی گذاشتند. در لیبی هم نه ایران حضوردارد و نه روسیه که بهانه آنها باشد.  چرا نمیتوانند بحران لیبی را حل کنند؟……  

حالا روحانی که دور دوم انتخاب شده، برای حل این مشکل چه میتواند بکند و چه پیشنهادی می تواند ارائه کند؟
ایران حاضر است با عربستان و مصر و ترکیه که چهار قدرت منطقه ای هستند، گفتگو و همکاری چهارجانبه برای حل بحران سوریه داشته باشد. این چها قدرت میتوانندبراساس اصول زیربحران سوریه را حل کنند:

1-حفظ تمامیت ارضی سوریه،

2-پاک کردن سوریه از لوث وجود تروریستها،

3-حمایت از سیستم حکومتی مشارکتی با حضور همه فرقه ها اعم از سنی و علوی و مسیحی و کرد.

4-انتخابات آزاد توسط مردم سوریه برای تعیین سرنوشت آینده خود……..

آیا این سیستم مشارکتی با حضور بشار خواهد بود؟ آیا ایران می پذیرد که بشار اسد حذف شود؟
مهم توافق بر سر اصول حل بحران است. دعوا برسر شخص نباید باشد. اینکه اسد باشد یا نباشد، نه به ایران ربط دارد و نه به عربستان و نه دیگر کشورها. این مردم سوریه هستند که از طریق انتخابات آزاد درمورد آینده خود بایدتصمیم بگیرند……

آیا روحانی سوریه بدون اسد را خواهد پذیرفت؟

اگر قدرتهای منطقه ای بر سر این اصول بویژه اینکه : اول نابودی تروریسم، دوم پذیرش سیستم حکومت مشارکت جمعی و سوم واگذاری حق انتخاب به ملت سوریه توافق کنند و بپذیرند که این مردم سوریه هستند که از طریق انتخابات آزاد درمورد رییس جمهور خود تصمیم باید بگیرند، بعد این اصول بعنوان قطعنامه شورای امنیت به تصویب برسد، ایران از آن قطعنامه حمایت خواهد کرد و کاری به این ندارد که چه کسی مخالف است یا موافق…..

مردم یمن در بحران به سر میبرند چون از یک طرف ارتش عربستان آنها را بمباران میکند و از طرف دیگر ایران از حوثی ها حمایت میکند. تا کجا ایران میخواهد از حوثی ها حمایت کند.
مسئله یمن خیلی آسانتر میتواند حل شود. شما میدانید که حوثی ها و زیدی ها هزارسال بر یمن حکومت داشتند تا اینکه در 1963 مصر به یمن تجاوزکرد و آنها را از قدرت برکنار کرد. در آن مقطع عربستان متحد حوثی ها و زیدی ها شد و این اتحادچهل پنجاه سال طول کشید. خاطرتان هست که علی عبد الله صالح متحد عربستان بود و ضد ایران. تا اینکه دو سال پیش عربستان به حوثی ها و زیدی ها حمله و آنها هم دست کمک به سمت ایران دراز کردند……

شما در مورد سوریه، استدلال داشتید که از نظر سازمان ملل، دولت سوریه قانونی است. سازمان ملل قطعنامه ای هم در مورد یمن دارد که دولت هادی را دولت قانونی میداند. آیا ایران حاضر است دولت هادی را به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت بشناسد؟

ایران به قطعنامه های سازمان ملل در مورد یمن احترام میگذارد…….

اما شما از حوثی ها حمایت میکنید.
عربستان هم کشور یمن را شبانه روز بمیاران میکند…..

قطعنامه 2216 شورای امنیت، میگوید دولت هادی دولت قانونی است. اما شما از دولت حوثی ها حمایت میکنید.
قطعنامه شورای امنیت بر دیپلماسی بعنوان راه حل بحران یمن تاکید داشته و میگوید که حوثی ها و زیدی ها و دولت هادی باید از طریق گفتگوی مسالمت آمیز به یک راه حل مرضی الطرفین از طریق دیپلماسی برسند. ایران هم از این راه حل حمایت میکند…….

اما ایران کمک به یمن ارسال میکند.

 این منصفانه نیست. عربستان دو سال است که یمن را شبانه روز بمباران میکند و یمن را نابود کرده است. اما ایران خواسته که کمک های انسانی برای یمنی ها ارسال کند و شما ایران را سرزنش میکنید……

 اما حوثی ها جنایاتی را انجام دادند. آیا شما تایید میکنید.؟
اگر حوثی ها جنایتی مرتکب شوند ، ایران حمایت نمیکند. این طور نیست که ایران از هرکاری که حوثی ها انجام بدهند، حمایت کند. ایران دنبال حل مسئله یمن از طریق دیپلماسی است و نه جنگ…..

آیا براساس قطعنامه شورای امنیت، مشروعیت دولت هادی را میپذیرید یا نه؟
شما یک قسمت از قطعنامه را میخوانید. سازمان ملل خواهان گفتگوی دوطرف، تشکیل یک حکومت انتقالی و انجام انتخابات است که ایران از این ایده حمایت میکند……

میراث روحانی در دور دوم چه میتواند باشد؟
 روحانی از یک حمایت چشمگیر ملت ایران درانتخابات برخوردار شد. در دوران انتخابات گفته که بدنبال ارتقاء حقوق شهروندی و اوضاع اقتصادی خواهد بود. او دردوراول موفقیتهای خوبی داشت زیرا توانست رشد اقتصادی منفی یک درصد را به مثبت هفت درصد برساند، وتورم چهل درصدی را به نه درصد کاهش داد. اما درمورد روابط خارجی، دولت ایران یک طرف ماجراست. آغوش ایران برای گفتگو و همکاری و دیپلماسی با همسایگان باز است. اما ایران یک طرف سکه است. طرف دیگر سکه عربستان و سایر همسایگان عرب حوزه خلیج فارس هستند. ایران آماده است تا با آنها بنشیند و درمورد نگرانیهای دوطرف، شیوه رفع نگرانیها، تعریف یک ساختار جدید همکاری درمنطقه و تشکیل یک سیستم همکاری منطقه ای گفتگو وتفاهم کند. باید دید که آیا عربستان و سایر همسایگان آمادگی متقابل دارند یاخیر.

52310